جستجو کردن
Close this search box.
اشتراک گذاری

پنج مشکل رایج در پرینترهای سه بعدی

پرینترهای سه بعدی دستگاه هایی هستند که کاربران با استفاده از آن ها می توانند طرح های سه بعدی مورد نظر خود را، با دقت و کیفیت بالا، چاپ نمایند. کافی است تا طرح های سه بعدی موجود در کامپیوتر به این دستگاه داده شود تا با استفاده از ماده های کامپوزیتی، به صورت سه بعدی، وجود خارجی یابند. استفاده از پرینتر سه بعدی در حال حاضر، نه تنها بدل به یک سرگرمی برای کاربران عادی گشته است بلکه در برخی مشاغل نظیر پزشکی و مدل سازی صنعتی، به دلیل کاربرد بالای این فناوری، جایگاه ویژه ای یافته است.

بهتر است بدانید که با پیشرفت و همه گیر شدن این دستگاه ها احتمالاً دیگر نیازی به خرید برخی دستگاه ها نداشته باشید و بتوانید محصولات موردنظر خود را با تغییرات و اصلاحات دلخواه خود در اتاق شخصیتان تولید کنید. با این وجود اشکالاتی نیز در محصول نهایی این دستگاه وجود دارد که سبب عدم رضایت برخی از کاربران شده است. در این مقاله برآنیم تا پنج اشکال رایج در پرینترهای سه بعدی را با شما به اشتراک بگذاریم. بعلاوه، در ادامه راهکارهای موجود جهت رفع این پنج مشکل رایج در پرینترهای سه بعدی نیز شرح داده خواهد شد.

پنج مشکل رایج در پرینترهای سه بعدی

اشکالات رایج در پرینترهای سه بعدی

بیرون زدگی سطوح

یکی از اشکالات رایج در پرینترهای سه بعدی که توسط کاربران گزارش شده است بیرون زدگی سطوح پایینی مدل چاپ شده است. در این وضعیت، بخش پایینی مدل در مقایسه با سایر بخش ها حالتی از بیرون زدگی پیدا می کند که اصطلاحا به آن پای فیل می گویند. دلیل بروز این اشکال در پرینترهای سه بعدی، وزن بالای قسمت های فوقانی است. به عبارتی دیگر لایه های فوقانی لایه های زیرین را تحت فشار قرار می دهند و قسمت های پایین را به سمت بیرون هدایت می کنند. بروز این اشکال به ویژه زمانی اتفاق می افتد که مدل برروی سطح داغ پرینت شود.

هم راستا نبودن لایه ها

هم‌راستا نبودن لایه ها اشکال دیگری است که ممکن است در مدل های چاپ شده توسط پرینترهای سه بعدی مشاهده شود. در این حالت تعدادی از لایه های وسطی جا به جا می شوند و اختلالاتی در شکل نهایی مدل به وجود می آورند. بروز این اشکال به دلیل بسته نشده صحیح پیچ و مهره دستگاه است. بعلاوه ممکن است یکی از میله های نگهدارنده در راستای z کج شده باشد.

تاب برداشتن مدل

یکی از اشکالات رایج در پرینترهای سه بعدی تاب برداشتن مدلی است که توسط این پرینترها چاپ می شود. در این حالت قسمت پایینی مدل تاب بر می دارد و لایه های پایینی آن به طور موازی در صفحه کار قرار نمی گیرند. این امر سبب می گردد تا لایه های بعدی به درستی روی هم قرار نگیرد و مدل چاپ شده خراب گردد. علت این اتفاق یک پدیده ساده فیزیکی است. پلاستیک هایی مثل ABS و PLA در زمان سرد شدن منقبض می گردند. بروز این انقباض در قسمتی از مدل یا کل مدل سبب می گردد تا بخشی از مدل تاب بردارد و به درستی پیش نرود.

جدا ماندن لایه اول از صفحه

اشکال رایج بعدی در پرینترهای سه بعدی نچسبیدن نخستین لایه به صفحه زیرین است. این امر سبب می گردد تا قسمت پایینی مدل به هم ریخته شود و خطوطی اضافی در قسمت زیرین مدل مشاهده شود. بروز این اشکال ناشی از عدم تنظیم صحیح صفحه پرینت است. اگر نازل از صفحه دور باشد در لایه زیری خطوطی اضافی ایجاد خواهد شد و اگر نازل بیش اندازه به صفحه نزدیک باشد فیلامنت به درستی به صفحه نخواهد چسبید.

جا ماندن لایه ها

پنجمین اشکال رایج در پرینترهای سه بعدی، جا ماندن یکی از لایه ها و مشاهده جای خالی آن است. با بروز این اشکال، لایه های چاپ نشده، بدل به فضایی خالی و قابل مشاهده می شوند که شکل ناخوشایندی به مدل می دهد. بروز این اشکال از آن روست که پرینتر نتوانسته است فیلامنت لازم برای پر کردن این لایه ها را تامین کند. مشکل می تواند از فیلامنت -حلقه فیلامنت- تغذیه کننده فیلامان و یا یک نازل کثیف باشد. یکی دیگر از دلایل این مشکل می تواند این باشد که محور های افقی به درستی در جای خود قرار نگرفته اند و اصطکاک ایجاد شده مانع حرکت ساده هد پرینتر می شود.

رفع اشکالات رایج در پرینترهای سه بعدی

رفع اشکالات رایج در پرینترهای سه بعدی

برخی از اشکالات رایج در پرینترهای سه بعدی در بخش های فوق شرح داده شد. حال زمان آن است که برخی راهکارهای موجود جهت رفع اشکالات ذکر شده نیز مطرح گردد. راهکارهای ارائه شده در این بخش به ترتیب اشکالاتی است که در سطور فوق شرح داده شد.

راه حل مشکل بیرون زدگی پایین مدل

برای رفع مشکل بیرون زدگی پایین مدل در پرینترهای سه بعدی، می بایست سرد شدن مدل را متعادل کرد. سرد کردن پایین مدل به این مظنور انجام می شود که قسمت های پایینی آن بتوانند وزن سازه بالا سری خود را تحمل کنند. از طرفی اگر این سرد شدن بدون کنترل باشد، باعث اعوجاج قطعه خواهد شد. در نتیجه باید نقطه بهینه را پیدا کرد و عملیات مورد نیاز جهت استحکام سازه را انجام داد.

کار دیگری که می توانید برای رفع این مشکل انجام دهید میزان کردن صفحه پرینت است. کالیبره نبودن صفحه پرینت یکی از عواملی است که باعث مشکلات زیادی می شود. حتما کالبیراسیون صفحه پرینت را چک کنید. برای بررسی کالیبره بودن دستگاه می توانید یک مکعب را بصورت امتحانی چاپ کنید. اگر فاصله صفحه و نازل کم باشد نوک نازل به قطعه بر خورد می کند و اگر فاصله زیاد باشد فیلامان خارج شده از نازل به خوبی برروی لایه قبلی قرار نمی گیرد.

راهکار نهایی ما جهت رفع این اشکال در پرینترهای سه بعدی کم کردن ارتفاع نازل است. مواظب باشید که در این کار افراط نکنید. در صورتی که هیچ یک از راهکارهای پیشنهادی مشکل را حل نکرد سعی کنید گوشه های پایینی مدل را پخ زنی کنید.

راه حل مشکل در اعوجاج مدل

برای رفع این مشکل در پرینترهای سه بعدی می توانید از صفحه کار داغ شده استفاده کنید. با این کار لایه های پایینی به صفحه کار می چسبند. دمای صفحه کار را کمی پایین تر از نقطه ذوب ماده انتخاب کنید. البته این دما معمولا توسط نرم افزار های slicing انجام می شود. از چسب استفاده کنید.

اگر باز هم مدلتان از صفحه جدا می شود می توانید از چسب های مخصوص استفاده کنید و چسبندگی مدل به صفحه کار را افزایش دهید. صفحه کار را کالیبره کنید. نا میزان بودن صفحه پرینت هم می تواند این مشکل را ایجاد کند. سطح تماس مدل و صفحه پرینت را افزایش دهید. برای این کار می توانید از گزینه raft استفاده کنید. اگر مشکل باز هم باقی ماند باید تنظیمات اصلی دمای پرینتر را هم در نرم افزار هم روی پرینتر تغییر دهید. دمای سطح پرینت را در بازه های ۵ تایی تغییر دهید.

راه حل مشکل جا ماندن برخی از لایه ها

برای رفع مشکل جا ماندن برخی از لایه ها در پرینترهای سه بعدی، بهتر است پرنیتر خود را از نظر وضعیت مکانیکی چک نمایید. 

بررسی دستگاه از لحاظ ظاهری

  • قسمت هایی مثل پیچ و مهره ها یاتاقان ها را بررسی کنید و مطمئن شوید به درستی در جای خود قرار گرفته اند.
  • در مرحله بعد می توانید محل قرارگیری محور دستگاه را بررسی کنید. مطمئن شوید که تمام محورها در جای خود به خوبی قرار گرفته اند و حرکت نمی کنند. برای اطمینان پرینتر را خاموش کنید.
  •  استپرها را غیرفعال نمایید و هد پرینتر را در راستای xy حرکت دهید. در صورتی که هد به راحتی حرکت نکرد مشکلی در محورها، یاتاقان ها و یا پیچ ها وجود دارد.
  • در صورت وجود مشکل در یاتاقان احتمالا پرینتر شما در هنگام کار کردن صدای غیر معمولی ایجاد کند و یا بلرزد. برای تشخیص قطعی مشکل، پرینتر را خاموش کنید و هد را در راستای xy حرکت دهید تا مکانی که بلبرینگ مشکل پیدا کرده است را پیدا کنید.

روغن کاری دستگاه

  • کار دیگری که به رفع این مشکل کمک می کند روغن کاری دستگاه است. روغن کاری قطعات حرکت روان قطعات بسیار ضروری است. روغن چرخ خیاطی برای این کار مناسب است و می توانید آن را به راحتی خریداری کنید.
  • قبل از روغن کاری مطمئن شوید که محور ها کاملا تمیز هستند و گرد غبار یا قسمت های اضافی پرینت روی آن ها وجود نداد.
  • بعد از این که محور ها را به خوبی تمیز کردید مقدار کمی روغن روی آن ها بریزید و سپس هد پرینتر را جابه جا کنید تا مطمئن شوید که روغن به خوبی روی محور ها پخش شده است. اگر در قسمت هایی روغن اضافی وجود داشت آن را با یک پارچه تمیز برطرف کنید.

تعمیرات پرینتر فوجیتسو

تعمیرات پرینتر فوجیتسو یکی از خدمات تخصصی ارائه شده در نمایندگی فوجیتسو در ایران است که به پشتوانه تخصص، تبحر، تجربه و مهارت کارشناسان این مرکز در بالاترین سطح کیفی انجام می پذیرد. خُبرگی و زبدگی کارشناسان تعمیر پرینتر Fujitsu در کنار بهره مندی از پیشرفته ترین امکانات تعمیر و ترمیم، سبب گشته تا تخصص و کیفیت، دو ویژگی لاینفک خدماتی باشند که به دست کارشناسان و مهندسان این مجموعه ارائه می گردند. دارندگان این محصول می توانند با مراجعه به مرکز تعمیرات پرینتر فوجیتسو کلیه اشکالات پیش آمده در دستگاه خویش را مرتفع ساخته و پرینتری بی عیب و نقص دریافت نمایند. خدمات مرتبط با پرینتر در این مرکز منحصر به مدل خاصی نیست و تمامی دستگاه ها، اعم از پرینترهای سه بعدی، لیزری، چندکاره و … را شامل می گردد.

تعمیرات پرینتر فوجیتسو

نمایندگی فوجیتسو و واحدهای تعمیرات فوجیتسو

با توجه به هوشمند بودن تجهیزات امروزی و ساختار ظریف آن ها، اجرای عملیات تعمیر بر روی آن ها نیازمند حضور کارشناسانی باتجربه، شکیبا، متخصص و البته کاردان است تا ضمن تعمیر قطعات معیوب، مانع از آسیب‌رسانی به دیگر بخش‌های دستگاه گردند و کیفیت عملکرد دستگاه را به همان وضعیت نخستین بازگردانند.

مدیریت نمایندگی فوجیتسو تمامی پارامترهای مذکور را در این مجموعه پیاده ساخته و این امکان را فراهم ساخته است تا شما کاربران گرامی با حضور در این مرکز تمامی خدمات تخصصی مورد نیاز خویش را دریافت نمایید. مدیریت نمایندگی فوجیتسو به سبب اطمینان از عملکرد کارشناسان تعمیر خود تمامی عملیات اجرا شده در این سازمان را گارانتی نموده و به شما این اطمینان را می‌دهد که خدمات ارائه شده در این مرکز از بالاترین سطح کیفی ممکن برخوردار هستند. جهت آشنایی با خدمات ارائه شده در نمایندگی Fujitsu و واحدهای تعمیرات فوجیتسو به بخش زیر مراجعه نمایید.

امتیاز شما به این نوشته post