جستجو کردن
Close this search box.
اشتراک گذاری

علت چکه کردن آب از پنل کولر گازی

اگر شما نیز در یکی از مناطق آب و هوایی گرم زندگی می کنید احتمالا در طول روزهای تابستان و گرم سال، آنچه که برای خنک کردن محیط کار یا منزلتان استفاده می کنید، یک کولر گازی است. یکی از اتفاقات ناخوشانیدی که ممکن است برای کولرهای گازی بیفتد چکه کردن آب از آن ها است.

این اتفاق اگر در خانه روی دهد و صاحبخانه به سرعت متوجه آن نشود، ممکن است سایر وسایل خانه را درگیر خود کند و رویدادهای ناخوشانیدی را رقم بزند. (به ویژه اگر سایر وسایل برقی نظیر تلویزیون و … در بخش پایینی پنل داخلی کولر گازی قرار گرفته باشند و آب چکه شده بر روی آنها بریزد.)

در این مقاله برآنیم تا علت چکه کردن آب از  کولر گازی را بررسی کرده و حتی الامکان راهکارهای موجود جهت پیشگیری از این اتفاق را با شما در میان بگذاریم. پیش از پرداختن به علت چکه کردن آب از پنل کولر گازی، نیاز است تا با عملکرد این دستگاه و چگونگی تولید رطوبت (یا همان آب) توسط کولرگازی  آشنا شویم.

علت چکه کردن آب از پنل کولر گازی

بررسی علل چکه کردن آب از پنل کولر گازی

کولر گازی اسپیلت با توجه به نوع فناوری و تکنولوژی بکار رفته در آن، دقیقاً مانند یک لیوان آب در تابستان است. وقتی شما یک لیوان آب خنک را در تابستان بیرون از یخچال می‌گذارید دور آن شبنم می نشنید. این شبنم، همان رطوبت هواست که به دلیل تغییر دما به شکل مایع تغییر حالت می‌دهد. در کولر گازی اسپیلت نیز دقیقا همین اتفاق می افتد.

کولرهای گازی با سرد شدن فین ها یا کویل ها، رطوبت هوا را از محیط جمع کرده و بصورت آب از خود خارج می‌کنند. میزان رطوبت جمع شده را می توان با تغییراتی در تنظیمات دستگاه کم و یا زیاد کرد. سیستم کولر گازی برای دفع آب محیط یا همان رطوبت هوا، تمامی رطوبت جمع شده روی فین‌های خنک که به مایع تبدیل‌شده است را، داخل یک ناودانی ریخته و از طریق لوله درین (تخلیه) به بیرون منتقل می کند. در بخش های آتی برخی از مهم ترین علل چکه کردن آب از کولر گازی را بررسی خواهیم کرد.

بسته بودن خروجی تخلیه آب

یکی از علل چکه کردن آب از پنل کولر گازی بسته شدن خروجی است که تخلیه آب از آن صورت می گیرد. اگر ناودانی کولر –یعنی جایی که آب در درون آن جمع می شود و بعد از طریق لوله درین تخلیه می‌شود- به هر دلیل بسته شود (تجمع گرد و خاک و در نهایت پدید آمدن لجن‌گونه ای در درون آن) آب از ناودانی کولر سرریز کرده و از زیر آن به بیرون می‌ریزد.

نامناسب بودن مکان خروجی لوله درین

یکی از عمده ترین علل چکه کردن آب از پنل کولر گازی نامناسب بودن مکان خروجی لوله درین است. در صورت وجود این اشکال می بایست در اسرع وقت – البته با رعایت نکات ایمنی و توسط کارشناسان این کار- جهت باز کردن و تعمیر کولر گازی اقدام کرد. توجه داشته باشید آب حاصل از کولر گازی بدون هیچ فشاری تولیدشده و این بدان معناست که اگر به هر دلیل مانعی در مسیر آن قرار گیرد آب، جمع شده و به داخل پس‌زده خواهد شد.

نکته:

اگر لوله موجود در کولر که خارج شدن آب از آن صورت می گیرد در درون سطل قرار داده شده است توجه داشته باشید که پس از پر شدن سطل از آب و رسیدن آب به لبه، شیلنگ آب دیگر قادر به خارج کردن آب نخواهد بود و احتمالاً آب از پنل داخلی کولر سرریز خواهد کرد.

کمبود گاز در کولر گازی

یکی دیگر از علل چکه کردن آب از پنل کولر گازی کم شدن گاز این دستگاه است. کمبود گاز در کولر گازی سبب به‌هم ریختگی سیکل آن شده و یخ زدن فین‌های پنل داخلی را در پی خواهد داشت. در این حالت به‌محض اینکه کولر کنتاک کند یا اینکه خاموش شود حجم زیادی از یخ های آب شده داخل ناودانی کولر ریخته و به علت عدم تخلیه آن باعث سرریز شدن آب از کولر می‌شود.

عایق نبودن لوله کولر گازی

یکی دیگر از علت های چکه کردن آب از کولر گازی عایق نبودن لوله کولر گازی است. لوله‌های کولر گازی مخصوصاً لوله برگشت یا لوله گاز یا همان لوله ضخیم‌تر کولر گازی بسیار خنک است و اگر با عایق  کاملا پوشانده نشود همان اتفاق لیوان آب (که در بخش های فوق به آن اشاره شد) برای آن می افتد؛ یعنی رطوبت هوا جذب آن شده و به‌صورت مایع و قطره‌قطره به داخل منزل ریخته می شود.

برخی دیگر از شایع ترین علل چکه کردن آب از پنل کولر گازی

  • تا خوردن : زمانی که لوله درین (شیلنگ تخلیه آب) تاخورده باشد، امکان چکه کردن آب از کولر گازی وجود دارد.
  • مسدود شدن لوله درین: اگر لجن یا گردوخاک به‌مرورزمان در لوله ته نشین گردد این امر سبب برگشت آب خواهد شد.
  • عدم رعایت شیب شیلنگ تخلیه: شیلنگ تخلیه باید دارای شیب ملایم برای تخلیه باشد. اگر به هر دلیلی این شیب در نصب رعایت نشود یا بعداً از بین برود تخلیه آب با مشکل مواجه خواهد شد.

تعمیرات کولرگازی فوجیتسو

تعمیرات کولرگازی فوجیتسو در این مرکز بدست کارشناسانی انجام می پذیرد که ضمن برخورداری از دانش علمی این حوزه، برخوردار از یک دهه تجربه فنی در حیطه تعمیرات کولرگازی هستند؛ همین امر سبب گشته تا کارشناسان این مرکز قادر به رفع کلیه اشکالات و اختلالات ایجاد شده در این دستگاه، نظیر اشکال چکه کردن آب از پنل کولر گازی گردند و بتوانند با اِعمال پاره ای تنظیمات و سرویس های مورد نیاز، کیفیت اولیه دستگاه را به آن بازگردانند.

نمایندگی فوجیتسو با خرسندی اعلام می‌دارد که ضمن فراهم آوردن تمامی پارامترهای فوق، موفق به ارائه تخصصی‌ترین خدماتِ مرتبط با تعمیرات کولرگازی فوجیتسو گشته است که این امر مرهون بیست سال سابقه مدیریتی و فعالیت در زمینۀ طراحی، فروش و اجرای سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی، به‌ویژه سیستم تهویه مطبوع و اسپیلت می ‌باشد. شما کاربران گرامی می توانید در صورت نیاز به راهنمایی و مشاوره‌های تخصصی در زمینه سرویس کولرگازی از طریق راه‌های ارتباطی ذکر شده در وب‌سایت با کارشناسان مرکز تعمیرات کولرگازی تماس بگیرید.

کمبود گاز در کولر گازی

نمایندگی فوجیتسو و واحدهای تعمیرات فوجیتسو

تنوع بالایی که در تولیدات فوجیتسو وجود دارد ما را برآن داشت تا خدمات تخصصی هر یک از آنها را در پارتهای جداگانه ای به کاربران ارائه دهیم. به همین دلیل است که نمایندگی فوجیتسو متشکل از پارت های تخصصی تعمیر بی شماری است که در هر یک از آنها خدمات تخصصی مرتبط با یک محصول به کاربران عرضه می گردد. شما کاربران گرامی، صاحب هر یک از دستگاه های فوجیتسو که هستید می توانید با مراجعه به نمایندگی فوجیتسو از خدمات تخصصی مرتبط با دستگاه خویش بهره مند گردید.

نیروی انسانی فعال در نمایندگی فوجیتسو به ویژگی‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری محصولات فوجیتسو تسلط دارد. تکنسین ها توانایی آن را دارند که تمامی عیوب و اختلالات ایجاد شده در دستگاه ها را رفع نمایند. نمایندگی فوجیتسو به دلیل ساختار مشتری‌ محور خویش، توجه ویژه ای به رضایت و آسودگی خاطر هموطنان گرامی دارد از این‌رو هزینه تمامی خدمات انجام شده در این مرکز بر اساس نرخنامه مصوب از سوی اتحادیه محاسبه و دریافت می‌گردد.

جهت آشنایی با پارت های موجود در نمایندگی فوجیتسو و خدمات تخصصی ارائه شده در هر کدام از آنها به بخش زیر مراجعه نمایید. واحدهای تعمیرات فوجیتسو در بخش زیر معرفی می گردند.

امتیاز شما به این نوشته post